05
May
09

Teman Sejati

Salam Samurai,

Berbicara tentang seorang tokoh hebat yang bernama Adolf Hitler begitu mengejutkan aku. Dari rupa parasnya, aku tidak melihat dia seorang yang jahat. Malah yang lebih hebatnya dia begitu meminati dunia seni. Lukisannya juga cantik, lebih berkonsepkan alam semula jadi. Aku tidak pasti dia ada melukis senjata, bom, pistol dan sebagainya atau tidak. Dari apa yang aku baca, lukisannya adalah berkonsepkan alam seperti bunga, sungai dan lain-lain. Selalunya orang seni ini jiwa baik dan suci. Kita melihat cerita-cerita seperti Bella dan Merah Putih yang melakonkan watak orang seni, mereka ini selalunya orang yang baik akhlaknya.

Kami cuba mencipta perspektif sendiri, adakah kejahatan Adolf Hitler ini hanya direka dan dibuat-buat oleh sesetengah pihak. Walaupun begitu ia hanya sekadar perspektif dari kami. Cuba sahabat-sahabat renungkan wajah Adolf Hitler, dari mata dan rupanya itu menampakkan keikhlasan hatinya. Mungkin misainya membuat dia sedikit begis. Sekadar perkongsian suka-suka.

Kertas dan Pen, adalah dua alat yang biasa bagi kita. Sebenarnya, kertas dan pen adalah sahabat bagi aku. Bagaimana pandangan sahabat-sahabat semua?! Bersahabat dengan Kertas dan Pen banyak gunanya. Terutamanya mereka yang sibuk dan banyak berfikir.

Dalam usrah aku pasti membuat pemerhatian Kertas dan Pen ahli usrah. Mereka yang tidak bawa Kertas dan Pen pasti akan ditegur supaya membawanya. Kata-ku sinis dalam hal ini sebagai ingatan kepada mereka supaya menghargai majlis ilmu.

Aku suka bertemankan kertas dan pen kerana mereka adalah sahabat yang dapat mengingatkan aku setiap waktu. Mereka adalah teman untuk membantu aku menyimpan segala idea yang datang secara tiba-tiba.

Di Malaysia, mereka yang dah besar panjang jarang menggunakan pensel. Berbeza di Jepun, biarpun dia pensyarah, pensel pasti digunakan juga. Jarang kita melihat budaya gunakan pensel di Malaysia bagi orang yang dewasa. Aku masih terbawa-bawa dengan trend pensel dan pen. Rasa tidak senang rasanya bila pen sahaja terselit di poket, terutamanya bila mengajar. Itulah kot antara kelebihan orang yang beljar kat Jepun. Ada sahaja budaya pelik-pelik dan menarik.

Aku berada di Jepun agak lama, pada masa yang sama aku berkesempatan mengunjungi negara-negara lain seperti China, Korea, Ireland, Holland, dan Thailand. Sememangnya budaya seronok untuk dipelajari di Jepun. Pandangan yang sama juga dipersetejui oleh rakan-rakan aku yang telah berkunjung ke negara Eropah. Malah, ada diantara mereka yang dari Ireland datang ke Jepun turut bangga dengan budaya Jepun sukar didapati di Eropah. Bangganya aku menjadi sebahagian yang pernah beljaar dan terdidik di sana. Semoga ia memberi manfaat kepada aku.

Sekian.


0 Responses to “Teman Sejati”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


KEMBARA HIDUP

Modeling the Conscience, Pathfinding the Vision, Aligning the Discipline, Empowering the Passion!
"Keep your mind open to change all the time. Welcome it. It is only by examining and reexamining your opinions and ideas that you can progess. All of you were given two great gifts- your mind and your time. It is up to you to do what you please with both. You and only you have the power to determine your destiny. The choice is yours and only yours."
May 2009
S S M T W T F
« Apr   Jun »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Archives

  • 57,738 guests

Categories


%d bloggers like this: