08
Oct
09

Genap 3 bulan

Harith 3 months old

Harith 3 months old


Salam Samurai,

Malam ini aku cuba menggagahkan diri menulis setelah lama mendiamkan diri. Banyak perkara yang perlu diselesaikan, penulisan blog menjadi mangsa pengabaian. Hari ini aku menulis dari laptop baru yang diberikan oleh supervisor untuk memudahkan aku menjalankan research. Alhamdullilah, semoga ia dapat membantu aku menguruskan kerja dengan lebih baik. Banyak kegunaannya laptop ini selain daripada buat urusan research.

Hari ini anak aku Muhammad Harith sudah cukup 3 bulan umurnya semenjak dia dilahirkan pada 10/07/2009. Tetapi, aku merasakan dia baru disisi keluarga ini. Mungkin kesibukkan yang tidak mengizinkan kami bersama. Alhamdullilah, walaubagaimana pun sibuknya aku, Muhammad Harith pasti menunggu kepulangan aku. Jika dia tidur, pasti dia akan bangun untuk bermain bersama. Anak itu penyejuk hati.

Alhamdullilah Muhammad Harith tidak banyak ragam, tidur pun cukup dengan ribaan sebentar. Cuma kadang-kadang lewat malam baru tidur. Tak la kadang-kadang, boleh dikatakan kerap jugak. Sampai aku pun penat. Mungkin nak main ngan abinya. Namun begitu, bila dia telah tidur, esok pagi baru bangun. Minum susu pun dalam lena. Alhamdullilah, Allah mudahkan segalanya.

Yang bestnya Muhammad Harith ni, dia kerja senyum dan ketawa walaupun umur baru nak masuk 3 bulan. Dia juga banyak bercakap-cakap. Pantang ummi dan abinya ajak bersembang, ada sahaja modalnya. Perkataan yang suka diucapkan Muhammad Harith gugugugu. Maksudnya aku pun tak pasti. Sampai aku pun tak tahu nak cakap apa. Penting kita banyak bercakap dengan anak, supaya mereka cepat belajar kata zaujah aku. Anak-anak kecil ini banyak melihat gerak mulut kita untuk belajar bercakap.

Cuma yang merisaukan aku bagaimana untuk kami hadapi keadaan bila zaujah akan bekerja nanti. Dalam keadaan Muhammad Harith yang tidak banyak meragam, mungkin dia bisa mengikuti aku ke mana-mana sahaja. Semoga Allah terus memberi kekuatan kepada kami dalam mendidik Muhammad Harith. Jam telah menunjukkan 12:27 malam namun Muhammad Harith masih tidak mahu menidurkan dirinya. Seronok pula dia ajak kami menyembang, rindu kat abinya kot.

Aku pun tak larat dah nak tulis apa. InsyaAllah akan datang ingin aku berkongsi penulisan 2 buah buku yang sedang aku baca iaitu Fiqh Ekonomi tulisan Tuan Guru Yusof Al-Qardhawi, dan 360 degree leadership tulisan John Maxwell. Aku sebenarnya tgh mengqadhokan pembacaan yang tidak dapat aku tunaikan pada bulan lepas. InsyaAllah, ilmu pembacaan itu akan aku kongsikan di masa akan datang. Maafkan aku kerana agak lama menyepikan diri. Sekian.


0 Responses to “Genap 3 bulan”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


KEMBARA HIDUP

Modeling the Conscience, Pathfinding the Vision, Aligning the Discipline, Empowering the Passion!
"Keep your mind open to change all the time. Welcome it. It is only by examining and reexamining your opinions and ideas that you can progess. All of you were given two great gifts- your mind and your time. It is up to you to do what you please with both. You and only you have the power to determine your destiny. The choice is yours and only yours."
October 2009
S S M T W T F
« Aug   Dec »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archives

  • 57,738 guests

Categories


%d bloggers like this: