20
May
10

hati ini milik dakwah

Salam Samurai,

Alhamdullilah, bersyukur kehadrat Ilahi kerana masih memberi peluang untuk aku menulis diruangan yang sudah lama sunyi ini. Banyak perkara yang ingin dikongsi, namun kesempatan sentiasa dicemburi. Seminggu aku kesibukkan dalam urusan pejabat dan ditambah pula banyak program pembangunan mahasiswa digerakkan menyebabkan aku agak terlalu berada dalam kesepitan untuk menulis.

Seminggu tidak berfikir untuk jemaah, kadang-kadang ia mendatangkan kegelisahan dalam hati kerana terlalu banyak gerak kerja jemaah berada dalam tangan aku tidak dapat dilaksanakan sewaktu aku berada dalam kesibukkan ini. Banyak agenda-agenda dakwah dan tarbiyyah telah aku swastakan kepada wakil-wakil yang sepatutnya seolah-olah aku melepaskan tangan. Seminggu ini banyak membuat aku termenung sehinggalah ke hari ini, dan aku membuat keputusan untuk memulakan langkah pertama dengan melaksanakan usrah perkaderan pelajar setelah seminggu kaki aku terpaksa terikat dek kesibukan pekerjaan.

InsyaAllah, aku masih kuat untuk terus berpengang dengan kalimah yang sering diserukan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ” Kerja buat utama kita adalah dakwah, menegakkan hukum Allah di muka bumi ini, mencari sumber rezeki adalah keperluan hidup untuk kita beribadah dan meneruskan agenda ini.”

Masih banyak perkara yang tidak dapat aku selesaikan dalam seminggu dua ini. Masalah bagi mendapat orang gaji dirumah juga masih belum dapat diselesaikan. Kadang-kadang, aku tidak tahu bagaimana untuk menguruskan kehidupan yang serba serbi dalam kesibukkan ini. Mungkin inilah beban tanggungjawab sebagai seorang hamba sekaligus merangkap sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini. Penuh dengan amanah dan tanggugnjawab, sehingga menuntut kepada “competency & integrity” diri.

Kemenangan Pakatan Rakyat di Sibu

Alhamdullilah, bersyukur kepada Allah dengan kemenangan Pakatan Rakyat yang telah diberikan-Nya. Bagi aku kemenangan tersebut merupakan tanda yang besar kepada perkembangan Islam di Sarawak. Adakah sejarah akan kembali berulang?!

Minggu lepas aku disibukkan dengan beberapa siri ceramah, kali ini aku banyak membawa tajuk Sejarah Gerakan Islah dan Tajdid. Aku menghuraikan perjalanan dakwah para Rasul bermula gerakan tajdid yang dipelapori oleh Nabi Nuh A.S sebagai Rasul Pertama sehinggalah perjuangan PAS di Malaysia.

Apabila kemenangan Pakatan Rakyat di Sibu, Sarawak membuat aku terkenang perkembangan Islam di India melalui pemerintahan kerajaan monggol yang menjajah negara-negara umat Islam. Jarang-jarang berlaku didalam sejarah sebuah kerajaan menjajah menganut agama penduduk yang dijajah, malah menjadi kekuasaan yang kuat sehingga membuka kerajaan Islam di India. Itulah kehebatan Islam.

Kita mengharapkan melalui DAP, Islam akan sampai dengan baik di bumi Sarawak. Semoga Allah memberi kebaikkan pendekatan yang diambil ulamak-ulamak kita dapat memperkembangankan Islam. Mungkin ramai yang memandang sinis pendekatan tahaluf siasi yang diperjuangkan oleh para Ulama’ kita, tetapi percayalah kejayaan yang ditunjukkan oleh sejarah boleh kita jadikan iktibar bagi memenangkan Islam. Apa yang membuatkan aku risau ialah masih ramai dikalangan bangsa Melayu yang tidak dapat melihat kebaikkan dan jalan yang telah kita pilih bagi kemenangan Islam ini.

Membaca

Membaca adalah kekuatan untuk kita membina keperibadian dan kemampuan diri dalam memperkembangankan idealisma yang benar dan sahih. Alhamdullilah, dipertengahan bulan 5 aku telah selesai membaca buku Sirah Nabawiyyah Ibn Hisyam yang telah dicetak sebanyak 4 jilid. Sudah lama aku mendengar dari para Ulama’ berkenaan tanggungjbawa membaca buku ini. Ia merupakan buku fundamental sirah yang perlu diketahui oleh masyarakat kita. Mungkin dikalangan kita sudah biasa membaca buku Fiqh Sirah Ramadhan al-Butti, Fiqh Harakah Tuan Guru Haji Hadi Awang, dan lain-lain lagi. Kebanyakkan buku tersebut membuat huraian-huraian atau ibrah yang terkandung dalam perjalanan sirah.

Namun, perbezaan yang ada dalam buku Sirah Nabawiyyah Ibn Hisyam adalah Ibn Hisyam hanya mengemukan rentetan perjalanan Sirah Nabi tanpa menguraikan ibrah disebalik kisah tersebut. Walaupun begitu buku 4 Jilid tersebut cukup tebal. Sudah tentu, Sirah Nabawiyyah tepu dengan kisah-kisah perjalanan hidup Nabi Muhammad S.A.W. Saya mengharapkan sahabat-sahabat mengambil kesempatan ini untuk mendalami ilmu Perjalanan Perjuangan Nabi S.A.W.

Setiap kali aku bersama kader-kader dakwah dikalangan mahasiswa, aku sering mengingatkan mereka untuk mendalami ilmu-ilmu sejarah kerana sejarah mengajar kita bagaimana untuk kita meneti perjalanan dakwah yang sukar ini. Dan aku tidak jemu berpesan untuk mereka mendalami ilmu-ilmu yang berat, kerana mereka adalah kader dakwah malah mereka adalah mahasiswa yang bakal memimpin umat ini. Menjadi kemalangan yang besar kepada kader kita hanya mahu belajar yang ringan sahaja, sedangkan umat ini masih jauh untuk dipimpin.

Syukur kepada Allah, Allah masih memberi peluang untuk aku mengkaji sebuah lagi buku bertajuk MUKHADIMMAH hasil kajian dari Ulama kita iaitu Ibn khaldun. Semoga aku dapat manfaat dari kitab yang tepu dengan ilmu ini. InsyaAllah, jika diberi peluang aku akan cuba berkongsi dengan semua.

Sekian, wassalam.


0 Responses to “hati ini milik dakwah”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

KEMBARA HIDUP

Modeling the Conscience, Pathfinding the Vision, Aligning the Discipline, Empowering the Passion!
"Keep your mind open to change all the time. Welcome it. It is only by examining and reexamining your opinions and ideas that you can progess. All of you were given two great gifts- your mind and your time. It is up to you to do what you please with both. You and only you have the power to determine your destiny. The choice is yours and only yours."
May 2010
S S M T W T F
« Mar   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archives

  • 57,738 guests

Categories


