27
May
10

Motivasi Remaja Cemerlang-2

Salam Samurai,

InsyaAllah, dalam masa terdekat ini akan berlangsung satu program remaja yang telah dirancang secara bermodul dan tersusun dibawah program Tarbiyyah Remaja Negeri Perlis pada 30 Mei 2010. Kali ini kami dari team tarbiyyah remaja akan mengenengahkan dua tajuk penting bagi program ini. Berikut adalah tajuk yang bakal diketengahkan;

1. Modul Habit Remaja Efektif-2: Proaktif
2. Modul Remaja Muslims-2: Remaja dari Sudut Ibadah

Aku bercadang untuk menerangkan serba sedikit berkenaan tajuk proaktif versi remaja ini InsyaAllah. Remaja merupakan anak-anak yang perlu dibimbing dengan baik, kerana mereka adalah satu golongan yang mudah belajar dan ingin belajar. Jika kita mengabaikan keinginan ini, mungkin mereka akan belajar perkara-perkara yang salah.

Keinginan yang mereka ada perlu di aruskan dengan betul pada arah yang tepat dan betul. Semangat yang mereka ada perlu diaruhkan dengan aruhan yang betul supaya semangat mereka dapat dijanakan pada tempat yang sepatutnya.

Kadang-kadang aku terasa amat gembira melihat anak-anak yang semangat ini, ada dikalangan mereka begitu konsisten bersama program kami, walaupun aku sedar dikalangan mereka adalah mereka yang suka merokok. Sehingga menyebabkan aku begitu sebak, mengapa tidak lebih awal aku bertemu mereka untuk membimbing sebelum mereka terjebak dengan aktiviti tidak baik itu. Dikalangan mereka telah mula merokok pada umur 10-12 tahun, sehingga mereka tidak mampu lagi meninggalkannya. Itulah keluhan hati kecil mereka semasa kami mengendalikan program-program remaja ini.

PROAKTIF

Water vs Air Soda
Proaktif adalah satu sikap/habit yang bertentangan dengan sikap Reaktif. Sifat seorang yang reaktif adalah bagi mereka yang bertindak dengan “impulse” tanpa berfikir akan kesan dan akibat atas segala perbuatan kita. Contoh kita boleh lihat pada “air gas” seperti coca cola, bila digoncang ia akan bertindak memancutkan air colanya disebabkan gas yang ada dalam air tersebut.

Kesimpulan yang boleh dibuat kita akan bertindak disebabkan oleh suasana bukan lagi atas nilai yang kita fikirkan berfaedah kepada kita. Air tidak bertindak begitu, biar pun digoncang ia tetap sabar dan tenang. begitulah perumpamaan seorang yang proaktif dalam kehidupannya.

Jangan biarkan “remote control” kita berada ditangan orang lain. Mereka akan mengubah hidup kita sesuka hati kita. Kawalan diri semua adalah atas kuasa kita yang telah Allah s.w.t berikan kepada kita.

“maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya. sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.” [Asy-Syam: 8-10]

Bahasa
Bahasa budaya bangsa. Bangsa yang malas dapat dilihat dari bahasanya. Maka mengawal bahasa dapat memotivasikan diri kita. Kita perlu belajar bagaiamana bahasa dapat memberi nilai positif kepada seseorang. Berlaku dikalangan remaja bila melaksanakan sesuatu;

1. Kena buat kerja rumah
2. Kena kemas bilik
3. Kena pergi bersukan

Tetapi kita kena mengubah kepada bahasa yang lebih proaktif;

1. Saya mahu buat kerja rumah
2. Saya mahu kemas bilik
3. Saya mahu bersukan

Bahasa kita adalah lahir dari perasaan kita. Biarlah setiap perbuatan dibuat datang dari rasa hati yang tulus dan ikhlas. Bila kita melakukan dengan rasa cinta dan kasih, ia akan memudahkan kita menanggung tugas tanpa rasa jemu dan letih insyaAllah. Ubahlah bahasa anda, supaya cinta pada pekerjaan itu wujud dalam diri kita.

Jika 10,000 kali kita kata sayang dan cinta pada seseorang mampu membuat kita jatuh cinta padanya. Apa tidaknya pada pekerjaan dan tugas kita pastikan akan membuahkan cinta kerana bahasa kita akan memotivasikan rasa cinta pada pekerjaan kita.

Circle of No Control vs Circle of Control

Dalam kehidupan kita sebagai remaja, tidak semua berada dalam pengawalan kita. Namun, ada satu perkara yang Allah memberi kebebasan untuk kita kawal dan tidak ada orang lain yang mampu mengawalnya selain kita iaitu “RESPON”. Bagaimana kita bertindak dengan setiap perkara yang berlaku kepada diri kita. Tindakan yang baik akan memberi manfaat kepada diri kita sebagai seorang remaja, tindakan yang buruk akan membawa kebinasaan kepada hidup remaja.

Kita tidak dapat mengawal pengaruh kawan terhadap diri kita untuk berbuat kejahatan tetapi kita ada kuasa untuk mempertahankan diri dari terjebak dan menyelamatkan mereka dari terus dalam kerosakan. Semuanya adalah pilihan kita untuk bertindak dan tiada seorang pun yang berkuasa mempengaruhi keputusan dan tindakan kita. “Choose your Best Choice!”

Di sini lah kita akan belajar mengambil tangunggjawab atas segala tindakan kita. Kita bertanggungjawab tanpa menyalahkan segala yang berlaku kepada orang lain. Dengan perasaan dan rasa tanggungjawab begitu kita akan sentiasa membuat perubahan pada diri sendiri untuk mencapai kebaikkan untuk diri kita sendiri.

“Sesungguhnya Allah tidak akan merubah suatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.” (Surah Ar-Ra’du ayat 11)

Bertanggungjawablah & Berubahlah!

Binalah diri kita dengan tindakan yang berdasarkan nilai-nilai hidup yang murni berpandukan kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Jangan sesekali kita bertindak berdasarkan emosi, nafsu, dan akal semata-mata. Iringilah emosi, nafsu dan akal kita dengan keimanan kepada Allah S.W.T.
YOU CAN DO IT!

Hanya dengan “Button Pause”
Proaktif banyak mengajar kita bertindak dengan kesabaran. Bersabar memberi peluang untuk kita berfikir sebelum bertindak. Bukan bertindak kemudian berfikir kerana ia menanti banyak kerugian dan kesedihan.

“Sesungguhnya Allah bersama orang yang bersabar.”- [Al-Baqarah: 153]

Semasa kita menekan butang pause, perlulah kita menggunakan alat-alat tersebut untuk membuat keputusan bagi kebaikkan diri kita. Bukanlah bersabar itu sekadar menyerah tanpa sebarang tindakan dan perubahan. Berikut adalah alat-alat yang ada semasa proses bersabar berjalan;

1. Kesedaran Diri-Aku bisa berdiri terpisah dari diriku sendiri dan mengamati fikiran dan tindakan
2. Hati Nuraini-Aku bisa mendengar suara hati saya untuk mengetahui benar dan salah
3. Imaginasi- Aku dapat membayangkan kemungkinan/kebolehan baru
4. Tekad- Saya mempunyai kekuatan untuk memilih

Bersabarnya Nabi Muhammad S.A.W dalam perjuangan Islam, tidak terus mencari syahid di Makkah. Tetapi memperkembangkan dakwah ke Taif, Habsyah dan akhirnya ke Madinah sehingga berkembangnya Islam disana. Sabar bukan bermaksud menyerahkan Islam itu ditindas tanpa pembelaan, tetapi Nabi kita merancang bagai mana untuk kemenangan Islam.

Sekadar itu sahaja perkongsian kali ini, insyaAllah idea-idea yang limpahkan pada artikel kali ini akan aku bawa ke program Motivasi Remaja Cemerlang Siri kedua anjuran Dewan Pemuda PAS Negeri dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Kawasan Kangar. Taniah diucapkan kepada Pemua PAS kawasan Kangar kerana menjadi kawasan pertama yang menganjurkan program siri kedua ini. Teruskan usaha bagi memastikan anak-anak remaja kita dapat bersama dengan program kita ini. InsyaAllah, ia akan memberi manfaat kepada peserta dan urusetia sekalian. Takbir!


0 Responses to “Motivasi Remaja Cemerlang-2”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


KEMBARA HIDUP

Modeling the Conscience, Pathfinding the Vision, Aligning the Discipline, Empowering the Passion!
"Keep your mind open to change all the time. Welcome it. It is only by examining and reexamining your opinions and ideas that you can progess. All of you were given two great gifts- your mind and your time. It is up to you to do what you please with both. You and only you have the power to determine your destiny. The choice is yours and only yours."
May 2010
S S M T W T F
« Mar   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Archives

  • 57,738 guests

Categories


%d bloggers like this: