27
Jul
10

Dunia Pendidikan Dunia Aku

Salam Samurai,

Aku semakin cinta akan dunia pendidikan. Dia banyak mengajar aku cara berkomunikasi dan memenangi hati manusia. Alhamdullilah aku diberi peluang yang luas untuk mengenali orang-orang muda dan diberi peluang untuk aku menyesuaikan diri dalam suasana seperti itu.

Hari pertama dalam kelas, aku dapat rasakan mereka sedikit takut dengan ke”seriusan” aku. Alhamdullilah, hari kedua aku mengajar sudah ramai berani untuk menyambut lawak-lawak politik aku. Ia membuat aku semakin cinta dengan dunia ini.

Maaf, jika perkongsian ini menampakkan “masuk bakul, angkat sendiri” tetapi aku benar-benar ingin berkongsi kegembiraan ini. Aku mendapat respon yang baik dari kelas pertama dan kedua ini;
1. Kelas pertama: “Encik ini ajar senang sikit faham berbanding pensyarah dulu” kata sorang pelajar berbangsa cina kepada kawannya- [terjemahan terus dari bahasa cina]
2. Kelas kedua: “Encik, dulu kami belajar benda ni dua-tiga minggu tak faham-faham” sedikit komen seorang pelajar kepada aku selepas kelas selesai.
3. “Tolong pindah kehadapan, susah saya nak bercakap kat depan ni” kata aku kepada dua pelajar perempuan. “Taknak lah encik, depan sangat”-balasnya. Alhamdullilah di hari kedua, mereka dengan sendiri kehadapan untuk mendengar kuliah aku.

Begitulah “evaluation” cuba aku buat bagi menilai kualiti dan tarikan para pelajar dalam kelas aku. Terima kasih atas kursus Pengajaran dan Pembelajaran yang diberikan kepada kami. InsyaAllah, kami akan memanfaatkannya dalam dunia akademik ini. Cintaku semakin dalam dengan dunia pendidikan. Cinta yang mengatasi kewajipan seorang pendidik. Sekian


0 Responses to “Dunia Pendidikan Dunia Aku”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

KEMBARA HIDUP

Modeling the Conscience, Pathfinding the Vision, Aligning the Discipline, Empowering the Passion!
"Keep your mind open to change all the time. Welcome it. It is only by examining and reexamining your opinions and ideas that you can progess. All of you were given two great gifts- your mind and your time. It is up to you to do what you please with both. You and only you have the power to determine your destiny. The choice is yours and only yours."
July 2010
S S M T W T F
« May   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archives

  • 57,738 guests

Categories


