04
Dec
10

mukmin profesional

Salam Samurai,

Baru-baru ini aku baru sahaja menamatkan pembacaan buku mukmin profesional yang ditulis oleh orang kuat fitrah perkasa. Buku itu aku beli atas cadangan seorang sahabat iaitu saudara fallah. Walaupun aku agak biasa dengan isi penulisan buku tersebut (pembentangan ustaz saifulislam) aku tetap membelinya sebagai bantuan rujukan aku untuk membina modul dan idea bagi membimbing remaja dengan lebih mudah difahami.

Di sini aku ingin berkongsi sedikit isi buku tersebut yang boleh dijadikan panduan hidup kita. Buku tersebut mengenengahkan 5 perkara;

1. Tujuan Hidup
2. Bekalan Hidup
3. Pendorong Hidup
4. Penghalang Hidup
5. Pengakhiran Hidup

Bagi aku ia satu kesimpulan yang baik dari sebuah buku. Sebagai seorang muslim mahupun mukmin profesional seharusnya merekod perkara tersebut dalam fikirannya untuk menuju kepada Allah yang MAHA ESA. Untuk menjadi apa sekali pun, seharusnya seorang muslim itu perlu mengetahui tujuan hidupnya supaya semua perkara yang dikerjakan dan diusahakan bermatlamat tujuan hidup. Sama juga kita dalam kehidupan dunia, jika kita seorang pensyarah, engineer, doktor atau apa-apa sahaja kerjaya kita semestinya berusaha dan bekerja sebagai matlamat/tujuan yang telah ditetapkan dalam kerjaya kita.

Bagi mencapai tujuan atau matlamat yang sebenar, kita perlulah menyediakan bekal. Bekal yang membantu kita dalam perjalanan. Bekalan adalah kecukupan untuk kita menempuh perjalanan yang jauh ini. Antaranya adalah amalan-amalan wajib yang diketengahkan oleh agama ini. Bekalan dari segi amal seperti solat, ilmu dan lain-lain. Tanpa bekalan yang cukup kemungkinan kita tidak sempat untuk menuju pengakhiran hidup ini.

Bukan sahaja bekalan yang diperlukan, kita seharusnya mempunyai pendorong yang membantu kita sebagai “add-on” untuk kita menempuh perjalanan hari ini. Mungkin dalam bahasa moden hari ini, seperti motivasi. Tetapi sebagai seorang Islam apakah motivasi sebenar atau pendorong sebenar dalam hidup kita? Cukupkah dengan cakap-cakap kosong pakar-pakar motivasi yang hanya bertahan seminggu dua dalam hidup kita dengan belanja yang banyak dilaburkan supaya mereka bercakap untuk menggerakan emosi kita?

Cuba kita renung-renung kembali kegemilangan Islam suatu ketika dahulu. Kekuatan perang badar dengan jumlah ketenteraan 313 berhadapan 1000 tentera quraisy, dari manakah pendorong sebenar umat Islam ketika itu? Sejarah pernah menunjukkan kejayaan umat Islam mampu berhadapan dengan tentera rom yang lebih hebat dari jumlah tentera dan kelengkapannya dapat ditumpaskan. Apakah dorongan bagi mereka ini?! Saya yakin dan percaya semua mengetahui, semuanya dimainkan oleh kekuatan spiritual atau rohani umat Islam. Maka pendorong/motivasi terbaik bagi umat Islam yang terbaik ialah membangunkan spirtual umat islam. Dengan apa? Jawapannya ialah zikir! Zikir kepada Allah dengan pelbagai bentuk zikir dari Quran atau hadith Nabi SAW.

Namun, jangan kita lupa setiap kerja buat, kita pasti akan berhadapan dengan penghalang hidup. Dalam kita belajar bekerjaya juga mempunyai halangan hidup tersendiri. Benarlah kata Umar Al-Khattab, setiap tentera Islam kita seharusnya lebih takut dengan DOSA yang dibuat oleh diri mereka sendiri berbanding kekuatan musuh. DOSA lah penghalang utama dalam kehidupan seorang muslim, termasuklah DOSA itu membiarkan diri terus jahil dalam agama. Membiarkan diri terus jahil tentang agama menyebabkan kita terus mengerjakan DOSA, meninggalkan kebajikan dan kebaikan.nOleh itu, marilah kita sama-sama meninggalkan dan menjauhi penghalang kepada kehidupan seorang muslim. Kejatuhan dan kelemahan umat Islam dan remaja Islam pada hari ini ialah terlalu banyak perkara yang kita lakukan itu adalah penghalang-penghalang kepada kehidupan.

Seterusnya marilah kita memperingatkan diri kita untuk sentiasa beringat dengan pegakhiran hidup ini. Supaya kita terlalu lalai dengan kehidupan sementara iaitu dunia ini. Pengakhiran hidup kita lebih utama daripada persinggahan yang singkat ini. Ayuhlah kita sama-sama mengejar kehidupan yang abadi di akhirat sana. Semoga Allah memberikan kita kehidupan yang baik di akhirat nanti dan memberikan kita kekuatan untuk istiqamah menjadi hamba yang beriman dan bertaqwa. Bijaksanalah bagi mereka yang berusaha untuk menyediakan pengakhiran hidup yang baik;

Dari Ibnu Umar, saya bersama Rasulullah SAW, maka datang orang laki-laki dari Anshor kemudian dia salam pada Nabi SAW kemudian dia bertanya: “Ya Rasulullah, manakah mukmin yang paling utama?” Rasulullah SAW menjawab: “mereka yang baik budi pekertinya”. Dia bertanya: “Manakah mukmin yang pandai?” Rasulullah SAW menjawab: “lebih banyaknya mereka ingat pada mati dan lebih baiknya mereka mempersiapkan pada apa-apa setelahnya mati, orang-orang yang itulah orang yang pandai.” [riwayat Ibnu Majah, Ibnu Umar ra]

Terima kasih Ustaz Pahrol Mohamad Juoi atas usaha gigih beliau mengeluarkan bahan yang begitu membantu para pendakwah dan anak-anak remaja.


1 Response to “mukmin profesional”


  1. 1 gentarasa
    thpm31000000Mon, 24 Jan 2011 12:29:05 +000024pm11, J0000001 9, 2007 at 15:50 +00:00Jan

    Salam,
    Syukran juga kepadamu. Semoga usahamu diberkati Allah. Sentiasa. Amin.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


KEMBARA HIDUP

Modeling the Conscience, Pathfinding the Vision, Aligning the Discipline, Empowering the Passion!
"Keep your mind open to change all the time. Welcome it. It is only by examining and reexamining your opinions and ideas that you can progess. All of you were given two great gifts- your mind and your time. It is up to you to do what you please with both. You and only you have the power to determine your destiny. The choice is yours and only yours."
December 2010
S S M T W T F
« Nov   Mar »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Archives

  • 57,738 guests

Categories


%d bloggers like this: